کد مطلب:173239 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:139

نجات جامعه اسلامی
برای به دست آوردن ویژگی های عالی انسانی باید به اخلاق الهی متخلق شد؛ یعنی باید به سیره و روش زندگانی ائمه ی معصوم علیهماالسلام درس زندگی گرفت.

بر این اساس آگاهی از فلسفه ی قیام حسینی و پیروی از سیره عملی امام حسین علیه السلام راهكاری است كه ما را می تواند به سعادت جاویدان نایل كند؛ این یك شعار نیست، بلكه زمینه ساز یك شعور فراگیر، برای افكار انسان های عصر حاضر است.

با نزدیك شدن به صفات ائمه معصوم علیهم السلام، انسان، اسما و صفات حسنای الهی را دارا می شود و از عیوب منزه می گردد و به طهارت و كمال می رسد.

برای روشن شدن مطلب، این مثال را می آوریم: امتحانات فكری و عملی خداوند برای انسان در مراحل مختلف زندگی، موجب باز شدن بازسازی و پاك سازی وجود او می شود همانند:

(الذی خلق الموت والحیاة لیبلوكم أیكم أحسن عملا)؛ [1] خداوند، مرگ و حیات را آفرید، تا شما را امتحان (و روشن) كند، كه از جهت عملی كدام یك از شما بهترین هستید.

راه نجات جامعه انسانی نیز در بازگشت به چشمه سار جوشان و استفاده از بركات فراوان آن است.

جهان امروز به همان مقدار نیازمند به آرمان های اسلامی است، كه جامعه دیروز جاهلی؛ زیرا اصول حاكم بر نظام جاهلی قدیم، در شكل های جدیدتر ارائه شده است و جاهلیت جدیدی را در قالب نظام های عربی و الحادی ترسیم كرده است.

اكنون، با آرامش خاطر از این كه كمی تدبر كرده ایم و نسبت به گام های مؤثر در زندگی، اندیشه داشته ایم، به متن عمیق این فراز از یارت بازمی گردیم:

السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین؛ سلام بر حسین و بر علی بن الحسین و بر فرزندان حسین و بر اصحاب حسین.

این فراز از زیارت، به چه نكاتی اشاره كرده است؟


[1] ملك «67» آيه ي 2.